Θα χωρίσω την εκπαίδευση σε δύο φάσης.
1.Πώς το πουλί μπορεί να αναπτύξει το ρεπερτόριό του και να γίνει ένας καλός τενόρος.
Για να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα πρέπει οι μαθητές μας να έχουν έναν ή δύο καλούς δασκάλους. Αν έχουμε πολλά πουλιά μπορούμε να έχουμε εώς πέντε, γιατί όταν ακούνε πάρα πολλά πράγματα τα πουλιά θα διαλέξουνε τα πιο εύκολα. Μας ενδιαφέρει αυτά που ακούνε να είναι αρίστης ποιότητας. Στον δάσκαλο πρέπει να σας αρέσει το ρεπερτόριο του, να μην έχει λάθη, να είναι καθαρός φωνητικά και να είναι αργός γιατί από αυτόν θα πάρει τα στοιχεία του το κάθε πουλί μας. Ένας άλλος τρόπος μάθησης είναι και το CD, όπου και εκεί πρέπει να είστε προσεκτικοί γιατί κυκλοφορούν πολλά CD με λάθος φωνές.
Σημείωση:
Το CD πρέπει να παίζει σε χαμηλή ένταση δύο φορές την ημέρα. Νωρίς το πρωί και όταν αρχίζει να σκοτεινιάζει, δηλαδή την ώρα που ηρεμούν τα πουλιά. Και η διάρκειά του να είναι περίπου στις 4 ωρες, 2 και 2 δηλ. Επίσης μερικοί εκτροφείς επιλέγουν συνδυασμό CD και δασκάλων μαζί.
2. Προετοιμασία του πουλιού για να κελαηδήσει μπροστά στον κριτή.
Με το που θα απογαλακτιστούν οι νεοσσοί θα βάλουμε τα πουλιά σε μεγάλα κλουβιά (κλούβες πτήσης) για να δυναμώσουν. Καλό θα ήταν να μπαίνουν τα αδέρφια μαζί. Μετά το τέλος της πτερόροιας θα αρχίσουν τα μικρά αρσενικά να κελαηδάνε, σίγουρα δεν θα κελαηδήσουν όλα μαζί. Όταν θα παίρνετε ένα ή δύο πουλάκια από την κλούβα πτήσης θα βλέπετε ότι την επόμενη θα κελαηδάνε τα άλλα. Αφού εντοπίσουμε όλα τα αρσενικά ένα μήνα και κάτι πρίν τον διαγωνισμό, θα βάλουμε τα πουλάκια σε μικρά κλουβιά διαγωνισμού (τύπου Valenciana ή Sevillana ή Malinois), δίπλα-δίπλα για να συνηθίσουν μεταξύ τους ώστε να υπάρχει η απαραίτητη ηρεμία και η αποφυγή στρεσαρίσματος. Καλό θα ήταν να είναι όλα σε μία ραφιέρα
για να μπορείτε να τα βλέπετε και να σημειώνετε τις παρατηρήσεις σας και να απομακρύνετε οποιοδήποτε πουλί βγάζει κάτι αρνητικό. Μετά από μία εβδομάδα βάλτε χωρίσματα ανάμεσα από τα κλουβιά διαγωνισμού. Μετά από δύο εβδομάδες παραμονής στα κλουβιά διαγωνισμού ξαναβάλτε τα πουλιά στις κλούβες πτήσης για να ηρεμήσουν και να δυναμώσουν δίνοντάς τα μπρόκολο, μήλο, βιταμίνες και άφθονα μπάνια. Αυτή η διαδικασία πρέπει να γίνετε ανά δεκαπέντε ημέρες και με διάρκεια στις κλούβες πτήσης από το πρωί μέχρι το βράδυ. Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στις κλούβες πτήσης μας δίνετε η ευκαιρία να καθαρίσουμε και να απολυμάνουμε τα κλουβιά διαγωνισμού. Το επόμενο βήμα μας είναι να γίνουν τετράδες. Τα πουλιά θα πρέπει να είναι στο ίδιο επίπεδο, γι’ αυτό θα τα τοποθετήσουμε ανά αδερφάκια ή πουλιά με παρόμοιο ρεπερτόριο στην ίδια ομάδα, αν κάποιο απο τα πουλάκια μας είναι πιο αδύναμο απο τα άλλα θα το αντικαταστήσουμε με κάποιο άλλο παρόμοιας δυναμικότητας. Επίσης πρέπει να ψάξουμε να βρούμε πού αποδίδει καλύτερα το καθένα και να υπάρχει μια αρμονία μέσα στην τετράδα γι αυτό θα κάνουμε πολλές αλλαγές στα κλουβάκια των πουλιών για να ακούσουμε.
Η τελική θέση των πουλιών πρέπει να είναι κάπως έτσι… [ φωτογραφία – 01 ]
Ο Τρόπος που στήνεται μια ομάδα είναι ο εξής:
Το πιο δυνατοφωνο μπαίνει κάτω-κάτω στην θέση D
το πιο χαμηλόφωνο στην θέση A πάνω-πάνω
το καλύτερο μας πουλί μπαίνει στην θέση B δεύτερο από πάνω
και το άλλο στην θέση C τρίτο από πάνω
Φτάνουμε στην τελική ευθεία της εκπαίδευσης όπου τα πουλιά δυο εβδομάδες πρίν την κρίση, πρέπει να είναι στις βαλίτσες τους. [ φωτογραφία – 02 ]
και να αρχίζουμε να τα βγάζουμε τρείς με τέσσερις φορές την ημέρα για ένα δεκάλεπτο για να κελαηδήσουν. Είναι σημαντικό να μην ξεπερνάμε τα δέκα λεπτά ακόμη και αν τα πουλιά δεν κελαηδήσουν. Καλό θα είναι να αλλάζετε τα μέρη τις εκπαίδευσης ώστε να συνηθίζουν και να προσαρμόζονται στις αλλαγές. Φτάνωντας στην τελευταία εβδομάδα πρίν την κρίση μειώνουμε το φώς σταδιακά έως ότου γίνει ολική συσκότιση τοποθετώντας ένα σεντόνι στην πρόσοψη των κλουβιών. Επίσης κάθε μέρα πρέπει να πηγαίνετε λίγο πιο κοντά για να συνηθίζουν στην ανθρώπινη παρουσία και να μην έχουν πρόβλημα μπροστά στον κριτή.
Όσο πιο πολύ δουλευτούνε τα πουλιά τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε, επίσης θα ήθελα να πω πώς ότι διαβάσατε παραπάνω δέν είναι κανόνας αλλά προσωπικές μου απόψεις πάνω στην εκπαίδευση. Ο καθένας μπορεί να κάνει ότι τον βολέυει και ότι θεωρεί αυτός καλύτερο για τα πουλιά του, ελπίζω να ανταμειφθείτε για την δουλειά που έχετε κάνει όλο αυτό τον καιρό.